27 January 2015

Mashed Potato Cheese Baked

Dah ada oven baru ni, semangat masak pun berganda-ganda meningkat 500%. hahaha. Semangat sungguh nih. 

Ari jumaat tu pi la Nirwana beli bahan-bahan nak masak. Dalam kepala nak buat Potato Baked. Tengok orang post sana-sini. Tak pernah makan lagi. Tapi nampak macam shedapppp jee..Kecur liur i tau. I ni pantang tengok makanan. hahaha.. 


credit pic to salmikhairil.blogspot.com

Tu dia rupa Potato baked ye. Sedap kan? huhu. Nak buat pun macam mudah je. Cuma jadi ke tak tu yang tak tahu. hoho. 

Saya rebus la giant potato tu. Resepi memang dah google sesiap dah. Rebus sekali dengan kulit ye. Basuh bersih-bersih dulu. 

Ralit dodoi anak kat depan. Lama pulak pi rebus potato tu. At last. Dah masak potato tu. Acaner nak buat potato baked. ish3. 

Saya pun reka la buat resepi lain guna potato tu ---> MASHED POTATO CHEESE BAKED

Dah alang-alang masak betul si potato tu. Kita lenyek buat mashed potato. Letak susu segar dan lada hitam. 

Untuk inti : 

1) Panaskan butter dan tumiskan bawang putih + bawang besar holland yang dipotong dadu

2) Masukkan daging kisar/ayam kisar. Goreng hingga masak. Masukkan cendawan, sosej dan tomato puree. Saya suka guna brand Duchef. 

3) Masukkan lada hitam + serbuk kari. Saya tambah cili padi sket. I suka pedas. 

4) Masukkan lada benggala dan tomato. Tutup api. 

Amik loyang, sapukan butter. Layerkan dengan mashed potato. Kemudian letak inti. Saya lapiskan dengan cheese slice dan ceddar cheese + mozarella cheese. 

Kemudian ulang lagi. layerkan dengan mashed potato dan inti. Tabur cheese dan bakar.

Saya guna suhu 100c dan masak selama lebih kurang 25 minit. 


Ok, ni rupa bila dah siap ye. Sekejap je ngap dah abis. Ish3. Saya suka masak bila orang teruja makan. Seronok tau..:)
Komen
0 Komen

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
© Mama Humaira Vitamin Shoppe | Design By MaiGraphikDesign