4 February 2015

Oh My PAVLOVA

Dulu-dulu popular sungguh si PAVLOVA ni. Sempat la saya buat masa tengah glemer tu. Tapi sekarang mai teringin nak makan lagi. Tapi sebab utama ialah OVEN BARU tu hah. Semangat nak try sume masakan. Haha. Rajin benor ye. 

Ni resepi saya copy dari blog aziejaya.blogspot.com (Azie Kitchen)

Bahan-Bahan: 
4 biji telur putih (gred A)
1 cawan gula kaster (boleh kurangkan)
1/2 sk pure extract vanila 
1 sk vinegar/lemon juice
1/2 sb tepung jagung

Topping:
1 cawan heavy whipped cream
Fresh fruits


Cara cara:
Lukiskan bulatan pada kertas minyak menggunakan ukuran pinggan kuih dan terbalikkan.
Jangan lupa panaskan oven dengan suhu 150c dulu. 

Putar putih telur dengan kelajuan perlahan sehingga kembang dan kental. Masukkan 1 sudu besar gula setiap kali sambil diputar sehingga habis. Masukkan vanilla. Setelah rata, keluarkan mixer bowl.

Tapiskan tepung jagung, kacau rata dengan spatula dan akhir sekali masukkan  cuka. Kacau rata. JANGAN GUNA MIXER ye. 

Tuang adunan ke atas bulatan yang dilukis tadi dan ratakan permukaannya. Bakar dalam oven pada suhu 130C selama 1 jam -  1  jam & 15 minit atau sehingga kelihatan berwarna pale, pinkish eggshell yang rangup di luar.

Bila masak, buka pintu oven dan biarkan pavlova di dalamnya selama 5 minit.

Bila dah sejuk, boleh letakkan whipping cream dan hiaskan dengan fresh fruit.

Untuk whipped cream : 
Putarkan whipped cream sampai adunan kental. Tambah sedikit gula. Dan putarkan lagi sehingga cream kental. 

Tips : saya masukkan pemutar cream dalam peti beku dulu. Supaya cream tak berketul bila putar. :)



Ni pavlova terabur saya. Tak pandai nk hias-hias. hihi

Tips Meringue Yang Cantik Merekah 
Copy dari Blog Kak Ya oh Yaya: http://silariangkanaku.blogspot.com


·                     Jangan ada setitik pon telur kuning.
·                     Jangan ada setitik pon air.
·                     Jangan ada setitik pon minyak / kotoran.
·                     Masa pukul telur jangan terus masukkan gula. Pukul sampai berbuih putih. 
·                     Masa masukkan gula jangan terus masukkan semua. Sabar, masukkan sikit-sikit tapi masa tu pakai kelajuan maksima.
·                     Kalau saya buat saya stop kejap then gaul kan gula yang melekat dekat dinding bowl supaya rata gulanya. Then putar balik.
·                     Panaskan oven dulu. Oven saya nak 150 darjah celcius.
·                     Meringue kita tak sama macam mat saleh. Meringue diorang putih cantik kita punya akan perang-perang sikit. Maybe sebab telur lain / lebih esen vanila.
·                     Masa masak tu kalau boleh jangan buka oven. Saya masak 1 jam. Suhu saya buat 140 darjah celcius.
·                     Gula kalau boleh 1 cawan. Kalau takde penyukat pakai cawan polisterin yang putih yang selalu ada dekat open house ataupon party tu saya dah ukur memang ngam ngam 1 cawan. 
·                     Kaup jer esen vanila tepung jagung dengan cuka. Dulu saya pakai lemon. Sekarang cuka jer. Lemon tak berapa mahir.
·                     Gula kastor tau.
·                     Lepas dah tamat waktu masak. Jangan bawak keluar. Bukak pintu oven sikit. Biar dia sejuk sendiri. Nak keluarkan boleh. Lepastu kempis la meringue awak.
·                     Kalau dah masak sejam tapi cucuk lidi pastu lembik. Awak tambah 10 minit. 
·                     Kalau pavlova sukar nak tarik dari baking paper, kemungkinan tak cukup masak.
·                     Saya pernah kurangkan gula. Tapi pavlova saya lembik.
·                     Pavlova ni akan mengambang gebu. So masa letak dalam loyang jangan rapat sangat ke dinding loyang. 
Selamat Mencuba yer. 

Saya pun cuba kali ke berapa puluh ntah, baru menjadi PAVLOVA yang CANTIK. 


Komen
0 Komen

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
© Mama Humaira Vitamin Shoppe | Design By MaiGraphikDesign