6 July 2015

Resepi ~ Roti John Special

Assalamualaikum :)

Sekejap je dah 19 hari kita berpuasa arini kan? Tiap-tiap hari mesti pikir nak masak apa berbuka nanti ye. Nak buat kuih apa ye. Tapi bukan saya la, mak saya. Hihi. Kat umah biasanya balik kerja mak dah siap masak hampir 70%. Bukan anak-anak malas, tapi mak yang sangattttt rajin.

Berbalik kepada kisah si roti john tu. Saya ni memang jenis suka round-round kat bazar. Tak beli pun takpe. tapi best tengok macam-macam jenis makanan kat sana. Last week, saya pi round bazar Batu Buruk. Tengok la roti john. Dalam ati duk cakap nampak sedap roti john ni. Macam banyak inti. Hihi. tapi sekali tengok harga RM5 daaa..:(

Sekarang nak beli kena pikir banyak kali. Worth or not RM5 dengan roti john tu. Kat umah saya ni ramai orang. Biasa adik beradik ipar duai lepas terawih baru bersurai balik. Dan kebiasaanya makanan yang dibeli kurang laku kat umah.

So, saya decide la better buat je roti john ni. Bukannya susah sangat pun. Dan saya dah pernah buat dulu-dulu. Kikiki. Makan panas-panas lagi sedap kan.

Kebetulan my hubby balik ari sabtu, saya buat la roti john ni hah. Bukan senang nak bagi hubby makan air tangan bini dia ni. :P



Bahan-bahan : 

Ayam/Daging Kisar 
Lada hitam kisar
Bawang Holland (potong dadu)
Bawang Putih (diketuk dan potong dadu)
Serbuk Kari 
Garam 
Roti 

Cara-Cara Membuat Inti: 
1. Masukkan minyak/butter dan tumiskan bawang putih hingga naik bau. Kemudian masukkan bawang holland yang dipotong dadu
2. Masukkan ayam/daging kisar. Kacau sehingga isi ayam/daging betul2 hancur.
3. Bila ayam/daging dah agak masak, masukkan lada hitam dan serbuk kari 
4. Perasakan dengan garam


Cara-Cara Menyediakan Roti John : 

1. Belah roti dari tepi dan sapukan planta
2. Pecahkan telur dalam inti. Tambahkan daun sup dan daun bawang. Kacau telur dan inti biar agak sebati. 
3. Panaskan kuali. Tuang telur tadi secara rata dan agak-agak untuk muat 2/3 pasang roti. 
4. Letakkan roti atas telur. Balikkan sekejap
5. Hiaskan dengan kobis dan carrot yang dipotong halus
6. Paipkan sos cili, mayonis dan sos lada hitam. 
7. Siap untuk dihidangkan :)



Alhamdulillah, bila hidangkan makanan untuk orang lain diri sendiri pun rasa puas dan kenyang. Lepas semua dah balik, barulah saya buat untuk diri sendiri pulak. Sedap sangat aihhh! :)

Selamat mencuba. 
Komen
0 Komen

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
© Mama Humaira Vitamin Shoppe | Design By MaiGraphikDesign